Τεράστιο κόστος χωρίς σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη “βλέπουν” κορυφαίοι Έλληνες και Κύπριοι πλοιοκτήτες πίσω από τις σημερινές διαθέσιμες επιλογές για τη μείωση των ρύπων της ναυτιλίας.
Την ίδια ώρα, εκπέμπουν το μήνυμα ότι οι θαλάσσιες μεταφορές είναι μία διαδικασία στην οποία συμμετέχουν αρκετοί φορείς και κακώς δέχεται “πυρά” αποκλειστικά η εφοπλιστική κοινότητα.
“Μην πυροβολείτε”
“Είναι πολύ εύκολο να κάνεις πρωτοσέλιδα και να πυροβολήσεις τους πλοιοκτήτες” για τους ρύπους τόνισε η CEO της Prominence Maritime, Ιωάννα Προκοπίου, μιλώντας σε πάνελ του χθεσινού συνεδρίου της Capital Link “Cyprus Shipping Forum”, προσθέτοντας πως η κοινωνία και οι εταιρείες δεν είναι καλά ενημερωμένοι για όσα διαδραματίζονται στη ναυτιλία.
Όπως εξήγησε, οι παραγγελίες προϊόντων και οι τελικοί χρήστες είναι αυτοί που καθορίζουν τα δρομολόγια των πλοίων και ως εκ τούτου το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους.
“Εμείς μεταφέρουμε το φορτίο” δεν είμαστε τα εργοστάσια και οι κολοσσοί με τα έσοδα δισεκατομμυρίων, σημείωσε από την πλευρά του ο CEO της Safe Bulkers, Πόλυς Χατζηιωάννου.
Δυσκολεύουν οι επενδύσεις
“Σήμερα” συνέχισε η κα Προκοπίου “δεν υπάρχουν ακόμη δοκιμασμένες νέες τεχνολογίες”, οι οποίες να εγγυώνται ότι τα πλοία θα είναι βιώσιμα στον 25ετή κύκλο ζωής τους.
Σε αυτό το πλαίσιο, είπε ότι απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις από τους πλοιοκτήτες για λύσεις με μικρά περιβαλλοντικά οφέλη.
“Δεν μπορούμε μόνοι μας, θέλουμε βοήθεια και τεχνολογίες. Είναι δύσκολο εγχείρημα η επένδυση σε πλοία” σχολίασε ο πρόεδρος και CEO των Eurodry και Euroseas, Αριστείδης Πίττας, αναφέροντας χαρακτηριστικά το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, ειδικά στον κλάδο των bulk carriers.
“Παραδοσιακά οι πλοιοκτήτες επενδύουν τα χρήματα που αποκομίζουν στις καλές περιόδους των αγορών πίσω στη βιομηχανία” σημείωσε ο κ. Χατζηιωάννου, προσθέτοντας, όμως, ότι με τις ισχύουσες συνθήκες είναι άγνωστο αν ένα πλοίο που κατασκευάζεται σήμερα στα ναυπηγεία θα είναι “ξεπερασμένο” ήδη σε βάθος πενταετίας.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη στρατηγική της εταιρείας του για επενδύσεις σε πλοία ιαπωνικής κατασκευής με χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα. “Θα μας βοηθήσει να είμαστε κοντά στους στόχους του 2030, αλλά όχι σε αυτούς του 2050. Έπρεπε να ξεκινήσουμε, όμως, από κάπου κι έτσι θα κινηθούμε μέχρι να γίνει γνωστή η επόμενη γενιά των πλοίων, στην οποία μπορούμε να επενδύσουμε” εξήγησε.
“Game changer” για την παγκόσμια ναυτιλία χαρακτήρισε την πυρηνική ενέργεια ο CEO της Universal Shipping Alliance, Νικόλας Χατζηγιάννης.
Ωστόσο, μέχρι να καταστεί βιώσιμη μία τέτοια λύση δηλώνει “απρόθυμος” να επενδύσει σε νέα πλοία σήμερα. “Πρόκειται για ένα ακριβό ρίσκο” είπε.
“Αμφιλεγόμενα πράσινα μέτρα”
Παράλληλα, η κα Προκοπίου εμφανίστηκε προβληματισμένη για το τωρινό ρυθμιστικό πλαίσιο, κάνοντας λόγο για “αμφιλεγόμενα μέτρα”.
Μιλώντας συγκεκριμένα για το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS), το οποίο αναμένεται να επεκταθεί στη ναυτιλία από τον προσεχή Ιανουάριο, υπογράμμισε ότι είναι άγνωστο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που θα έχει.
Στα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) ο κ. Πίττας, ανέφερε ότι πρόκειται για προσωρινά μέτρα, τα οποία παρότι δεν είναι τα καλύτερα δυνατά, είναι μία αρχή.
Χαμηλές ταχύτητες και LNG
Όπως εξήγησε ο κ. Πίττας, το υπάρχον ρυθμιστικό πλαίσιο έχει καταστήσει ως μόνη βιώσιμη λύση σήμερα το slow steaming.
Στον επανασχεδιασμό και τη βελτιστοποίηση των πλοίων ώστε να κινούνται με χαμηλότερες ταχύτητες, όπερ σημαίνει μειωμένη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές εστίασε και η κα Προκοπίου ως μία τωρινή λύση για τα πλοία. Όπως είπε, μία πτώση από τους 14,5 κόμβους στους 12, θα σήμαινε μείωση περίπου 30% των εκπομπών.
Παράλληλα, στάθηκε και στη χρήση του LNG ως μεταβατικού καυσίμου.
Σε κάθε περίπτωση, είπε ότι είναι σημαντικό να υπάρχει live έλεγχος του πλοίου, ώστε να γίνονται άμεσα γνωστές διάφορες παράμετροι, όπως η υπερκατανάλωση καυσίμου.
“Λείπουν ειδικευμένοι ναυτικοί”
Τέλος, σημαντική είναι η επισήμανση της κας Προκοπίου για έλλειψη εξειδικευμένων ναυτικών, στο πλαίσιο συζήτησης για την αντιμετώπιση πιθανών προβλημάτων σχετικά με την ασφάλεια των νέων καυσίμων (πχ η τοξικότητα της αμμωνίας).
“Ανησυχώ, διότι είναι δύσκολο να βρεις ναυτικούς με προσόντα που να μπορούν να αντιμετωπίσουν έκτακτες καταστάσεις που ενδέχεται να προκύψουν” σχολίασε.
Πηγή: capital.gr